مفافع غذايي بزرگ ترين پرنده دنيا


 

نويسنده:سالومه آرمين




 

انرژي و درشت مغذي ها: گوشت شترمرغ که در گروه گوشت هاي قرمز طبقه بندي مي شود، از ارزش غدايي بسيار بالايي برخوردار است، به طوري که مي توان گفت يکي از کم چرب ترين وسالم ترين نمونه هاي گوشت قرمز در دسترس است، ميزان چربي آن کمتر از 1/2 درصد مي باشد که يکي از خواص مهم و قابل توجه در بازار مصرف کنوني به شمار مي رود. به علاوه انرژي و کلسترول آن نيز از گوشت مرغ پايين تر است. به همين دليل گوشت شترمرغ براي بيماران قلبي- عروقي، افراد دچار چربي خون بالا و کساني که دچار چاقي هستند، غذاي بسيار مناسبي مي باشد. گوشت شترمرغ پروتئيني در حد مطلوب، رنگي قرمز و طعمي شبيه گوشت گوساله دارد و نسبت پروتئين به انرژي گوشت شترمرغ، نيز در مقايسه با ديگر گوشت ها بالاتر است.
ريزمغذي ها: اين گوشت نياز بدن به ويتامين B3 (نياسين) را تأمين مي کند و نسبت به سايرگوشت ها مقادير بيشتري ويتامين هاي A,C,B1,B2 دارد.
گوشت شترمرغ داراي ميزان لازم و مطلوبي کلسيم و آهن است و لذا براي افراد کم خون و زنان باردار انتخاب مناسبي خواهد بود اين گوشت، داراي مواد معدني مانند روي و منيزيم است. از طرف ديگر ميزان کم سديم در گوشت شترمرغ(43 ميلي گرم)، در مقايسه با 63و 77 ميلي گرم در 100 گرم مرغ و گوشت گاو، استفاده از آن را براي افرادي که دچار فشار خون بالا هستند ممکن مي سازد. با توجه به اين مطالب، گوشت شترمرغ داراي مواد مغذي در سطح ايده الي است که ناشي از تعادل و توازن ترکيبات غذايي در آن مي باشد.
نحوه مصرف: گوشت شترمرغ عضلاني است و به راحتي از استخوان بافت رابط جدا مي شود. گوشت شترمرغ، طعم خاص و قابل تشخيص دارد و در مقايسه با انواع گوشت ها، هضم پذير و نرم تر است و احتياج به زمان پخت بالايي ندارد. همچنين به خاطر مزه خاصش احتياجي به آماده سازي و افزودن ادويه هاي تند ندارد. به دليل خواص رژيمي و ترکيبات شيميايي مناسب گوشت شترمرغ، اين گوشت به ورزشکاران به خصوص افرادي که داراي فعاليت طولاني مدت هستند (شناگران، دوچرخه سواران، پهلوانان و دوندگان ماراتن) و افرادي که بيماري آنها به تازگي بهبود يافته و همچنين جوانان توصيه مي شود.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100